Bakad sötpotatis med kikärtsröra

 
Sötpotatisen. Trendig. Söt i smaken. Antioxidantrik. 
Snacka om att den har fått ett uppsving de senaste åren. Personligen så är jag inte ett stort fan men tycker absolut att den gör sig bra i vissa sammanhang och att den då och då kan vara ett trevligt smakombyte. Jag tycker att den gör sig bra i soppa eller bakad och serverad med någon röra med sälta i. Medans jag tycker att den som fries eller klyftpotatis blir för söt. Men det här är mina tankar. Vad tycker ni att sötpotatisen pasar till?
 
Hursom, det låg en ensam sötpotatis i grönsakslådan här hemma så den fick bli perfekt som lunch.
Fick ihop en riktigt bra röra också på det som fanns i kylen. Älska reströror!
Självklart kan ni fylla er potatis med vad ni vill, men tänk på att någon typ av sälta är bra.
 
 
Bakad sötpotatis med kikärtsröra
 
1 sötpotatis
flingsalt, olivolja
 
Stick hål i skalet på potatisen med en gaffel, ringla över olivolja, strö på flingsalt och slå in i aluminiumfolie. 
225 grader 45-70 min beroende på storlek. Känn med en sticka om den är mjuk rakt igenom.
 
80g kokta kikärtor
1/2 dl smetana
1/3 rödlök
30g fetaost
persilja
peppar, salt
 
 
Hacka rödlök och fetaost i mindre bitar. Sen är det bara att röra ihop och smaka av.

Kommentera här: