Långt lov

Hej igen!
Det blev jullov, både för mig och för bloggen, ett långt sådant. Vilket var skönt. 
Nu när vi är inne i de där 2 fattiga månaderna är jag ganska glad för att ha pasta med tomatsås som en av mina paradrätter. Känns alltid lite tråkigt när någon frågar om ens paradrätt och jag svarar: Tomatsås! 
Men även om det inte är världens mest exotiska grej så är det oh så användbart. Och lätt att variera!
Tänkte bjuda på en superbasic och lite lättare (smakmässigt alltså) variant idag som passar sjukt bra till parmesanost. Om man skulle råka ha råd att kosta på sig lite sådan även nu.
 
Lätt tomatsås till pasta
 
 
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 msk socker
1 tärning grönsaksbuljong
1 burk krossade tomater
2-3 msk pressad citron
1 näve färsk basilika
salt, peppar
 
Finhacka lök och vitlök och fräs på i olja tillsammans med sockret 5-10 minuter.
Lägg i buljongtärningen och låt den smälta ner bland löken. 
Häll över tometkrosset, rör om och låt puttra på relativt låg värme ca 40 min. 
Hacka basilikan. Blanda ner den i tomatsåsen tillsammans med citron, salt och peppar.
Koka ytterligare 10-15 minuter. smaka av och servera med nykokt pasta, parmesan och om du vill vara extra lyxig så passar det jättebra med kalvfärsbullar till. Men det går precis lika bra utan!
 

Kommentera här: