Bärrutor med havre

Ibland när jag inte har något att göra så översköljs jag av ett
behov av att baka. Vet inte varför, det bara blir så.
 
Idag bestämde jag mig för att faktiskt prova ett av de där recepten 
man alltid sparar för att "det där ska jag prova någon gång". 
Ni vet den där högen som bara växer utan att man egentligen någonsin
prövar nåt ur den?
 
 
Bärrutor med havre
 
100g smör
1dl strösocker
1/2dl råsocker
1tsk vaniljsocker
2dl vetemjöl
1 1/5dl havregryn
1nypa salt
1 1/2dl Björnbärsmarmelad
2-3dl hallon
 
Blanda alla torra ingredientser i en bunke, skär ner smöret och nyp ihop till ett smul.
Lägg undan ca 1/3 av smulet. 
I resten hälls 2msk kallt vatten, knåda ihop till en deg och tryck ut i botten på en
ugnsform. (en sån där fyrkantig man gör typ fiskgratäng i).
Bred på ett lager marmelad, strössla över hallonen och avsluta med att nypa ihop
klumpar av den resterande degen som du sprider ut ovanpå hallonen. 
Skjuts in i ugnen!
175grader, ca 30 min. Tills dess den fått fin färg.
 
OBS!
Låt svalna innan du skär i rutor. Annars faller den lätt sönder.
 
Fika vackert!