Överbliven grädde och gamla äpplen

Det här med att inte slänga mat pratas det om till höger och vänster.
Väldigt bra sak att det pratas om ifall ni frågar mig. 
Försöker själv att slänga så lite som möjligt, har alltid varit sån. Sån som 
får lite ont i själen när jag ser en stackars slatt i kylskåpet som ingen vill använda. 
Sen så finns det ett annat skäl också till varför jag gärna använder slattar.
Ett väldigt själviskt skäl.
Jag gillar utmaningen i att få använda små obetydliga rester och få det att
faktiskt bli något roligt igen. 
 
Som i morse!
Ett äpple som mjuknat för mycket för att det ska vara gott att riktigt sätta tänderna i, och en 
slatte vispgrädde som stått öppnad i kylen sen förra veckan och baserat på lukten 
började närma sig ett stadie av "nu eller aldrig".
Woila!
Lyxfrukost!
 
 
Och visst, det kanske inte borde klassas som frukost (fast är man vuxen får man välja själv!)
Passar precis lika bra som efterrätt en vardag framför tvn.
 
Kanelstekt äpple med vaniljgrädde
 
1 äpple
1msk smör
1tsk kanel
 
1dl vispgrädde
1/2tsk vaniljsocker
ca12 Hasselnötter
 
Tärna äpplet och smält smör i en stekpanna. När smöret börjar bubbla, i med äplen och kanel.
Sänk värmen och låt götta sig i ca 10min. 
Vispa under tiden grädden (rätt hårt om ni frågar mig) och vänd i vaniljsockret.
Plutta upp de varma äpplena i en skål, på med grädde och hackade nötter.
Klart! Snabbt va?
 
 

Kommentera här: