Rårakor

Jag är en potatismänniska. 
Jag älskar potatis!
I alla former!
(förutom chips, det räknas inte som potatis)
 
Och igår gjorde jag rårakor. För första gången.
Varför har jag inte gjort det tidigare?
Hade fått för mig att det var svårt och tog lång tid. Men att bara göra fyra stycken små.
Det var ju både snabbt och okomplicerat. 
Och så in i bängen gott!!
Jag kommer göra det fler gånger!
 
 
Receptet är för fyra små rårakor. 
Lagom till 2 förrätter
 
Rårakor
 
4 Potatisar av god sort
(jag använde amandine)
1/4 lök
25g smör
salt
peppar
 
Riv potatisen på den grova sidan av rivjärnet. Är potatisen ordentligt tvättad så
behöver du inte skala den.
Byt till den fina sidan av rivjärnet och låt löken få sig en omgång. 
Salta(lite mer än du tror) och peppra. 
Rör tills det är jämt fördelat.
Smält smör i en stakpanna, medelhög värme. 
Klicka nu ut potatisen i fyra högar och platta ut dem till 4mm.
Stek ca 5 minuter på varje sida. 
Fyll vid behov på med mer smör. 
Det ska bli frasigt och lite gyllenbrunt.

Kommentera här: