FredagsMiddagsFörslag

Recept på matpajsfyllning.
På riktigt, prova! 
Det blev väldans gott om jag får säga det själv.
Fredagsmiddag hemma hos er kanske?
Ni gör självklart som ni vill, men det här med att köra
grönsaker och bacon i ugnen så att de får lite yta och hinner dela
med sig av smakerna innan man stoppar dem i äggstanningen. Det är bra grejer det!
(på bild har jag gjort paj i små formar, men det går självklart llika bra i en vanlig form)
 
 
Fredagspaj
 
150g smör
3dl vetemjöl
2msk vatten
salt
 
Arbeta ihop mjöl,salt och smör, när smöret är fördelat, i med vatten och jobba ihop till en deg.
Tryck ut degen i en pajform, nagga med gaffel och ställ i kylen ca 30 min. Förgrädda därefter pajskalet i 200grader ca 10 min.
 
140g tärnat bacon
1 paprika
1 1/2 lök
16 champinjoner
2tsk torkad timjan
3 ägg
2dl creme fraiche tomat&fetaost
1dl riven ost
 
Dela lök, paprika och champinjoner i mindre bitar, blanda med bacon och timjan och fördela jämt
över en ugnsplåt. Rosta i ugnen tills grönsakerna mjuknat och fått lite färg i kanterna, ca 25 min. 
Blanda ägg, creme fraiche och ost i en skål.
 
Fördela grönsaksblandningen i det förgräddade pajskalet, häll över äggstanningen och skjuts in i ugnen.
200grader, ca 30 min. Tills fyllningen stelnat och ytan ser god ut.
1 Angelica Wåhlin:

skriven

Åh, vad gott!

2 Sannas kitchen stories:

skriven

Ser jätte smarrigt ut! Måste definitivt testa! ;-P

Ha en fin lördag!

Kommentera här: